Kurs med Perry Wood

Publicerat den Uppdaterat den

I måndags kom tränaren Perry Wood till Stall Mårgård och höll en clinic där flera ryttare från Pegasus Ryttarsällskap var med. Det här var något som jag längtat efter länge, ja ända sedan det bokades in någon gång i somras. Jag har aldrig ridit för Perry förut, men har läst hans böcker och hört många berömma hans sätt att lära ut. Så det var pirrigt av förväntan inför träningen.

Vi började med ett litet teoripass där Perry bland annat berättade om att det är viktigt att vi inte dömer varken oss själva eller andra ryttare på ridbanan, eftersom negativa tankar påverkar både ridning och hästar till det sämre. Och när vi grämer oss över något som går dåligt under tiden vi rider så är vi inte riktigt närvarande med hästen. Istället ska man tänka framåt, på nästa rörelse, och prova om det blir bättre om man gör på ett annat sätt. Vi pratade också om att vi behöver vara avslappnade i vår kropp för att kunna rida så där mjukt och harmoniskt som vi alla eftersträvar.

Efter teorin fick varje ryttare en privatlektion med Perry medan resten av gruppen tittade på. Det var väldigt lärorikt, både att själv rida och att se andra ekipage från läktaren. Perry är fenomenal på att se de små och viktiga detaljerna. Jag fick till exempel tips om att flytta mitt överliv något lite framåt när jag rider, kanske knappt 2 cm. Och den lilla skillnaden gjorde att jag kom i bättre balans med min häst, vilket gjorde att hon genast rörde sig bättre. Det är fascinerande hur små förändringar kan göra stor skillnad.

Efter kursen var vi fulla av intryck och väldigt inspirerade att träna vidare med våra hästar. Nu hoppas vi att Perry Wood kan komma tillbaka till våren.

/Jenni J

DSC_0846

Perry Wood
Ewa och Ghadir var ett av ekipagen som tränade för Perry.

En reaktion till “Kurs med Perry Wood

    pegasusrf svarade:
    16 september, 2015 kl. 09:16

    Ja jag håller med dej. Perry är en fantastisk pedagog och man blir väldigt inspirerad. Det är nog en tränare man måste uppleva själv för att förstå vad alla pratar om. Just detta att man är ansvarig för sina egna tankar, det blir som man tänker-så tänk framåt ,inte på hur du gjorde för en stund sedan. Tänk framåt. Var nöjd med din och hästens insats. Det känner hästen och presterar ännu bättre. Framför allt döm inte någon annan , alla gör så gott dom kan, utifrån sin egen förmåga- vi gör ju detta för att det är roligt .// Ewa och Ghadir.

    Gilla

Lämna en kommentar